ارزیابی Ú©ÛŒÙیت Ù…Øتوا
- ????? ??? ?? شنبه 19 اسفند 1402 ???? 10:36
- | ????? ???
اگر تا به Øال Ù…Øتوایی را مرور کرده باشید، می‌دانید Ú©Ù‡ این Ùرآیند با وجود ظاهر ساده‌اش چقدر پیچیده است. چالش تعری٠مØتوای «خوب» Ùˆ همچنین وجود قالب‌ها Ùˆ رشته‌های متعدد، بررسی مناسب را بسیار دشوار می‌کند. اگر Ùاکتورهای اصلی مورد نیاز برای نوشتن Ù…Øتوای خوب را در نظر نگیریم، ممکن است عاملی را در بررسی یک مقاله Ùراموش کنیم Ùˆ در بررسی مقاله دیگر روی همان عامل تمرکز کنیم.
خوشبختانه، Ù…Øتوای "خوب" دارای برخی ویژگی‌های مشترک است، مانند املای صØÛŒØØŒ ساختار صØÛŒØ Ùˆ ارتباط عبارات کلیدی. در این راهنما، ما به شما نشان می‌دهیم Ú©Ù‡ چگونه این ویژگی‌ها یا عوامل مخاطبان هد٠شما را تعری٠می‌کنند، عملکرد Ù…Øتوای شما را با استÙاده از کارت امتیازی اندازه‌گیری می‌کنند Ùˆ تغییراتی را برای بهبود Ú©ÛŒÙیت هر Ù…Øتوا ایجاد می‌کنند. بررسی عنوان بخشی از Ùرآیندی است Ú©Ù‡ در تقریباً هر صنعت در هر متن.
- مرØله اول: شناخت مخاطبان
شناخت مخاطبان مطالبتان، به عنوان مهم ترین قدم در Ùرآیند بررسی Ù…Øتوای سایت، جزئیاتی را مشخص Ù…ÛŒ کند Ú©Ù‡ Ùونداسیون Ù…Øتوای شما را تشکیل Ù…ÛŒ دهند. این اقدام درک هد٠مخاطبان، شناسایی ظاهر Ùˆ Øس قابل انتقال ایده آل یک صÙØÙ‡ Ùˆ شناسایی اهدا٠تدوین شده برای یک مطلب را شامل Ù…ÛŒ شود.
برای رسیدن به این درک باید ابتدا به دو سوال زیر پاسخ دهید:
- ویژگی های مخاطبان هد٠ما چیست؟
- چرا این مخاطب Ù…Øتوای من را می‌خواند؟
مخاطبان مورد نظر من چه ویژگی هایی دارند؟
این سوال به اطلاعاتی Ú©Ù„ÛŒ در زمینه جمعیت شناسی نظیر سن، جنسیت، دانش Ùˆ عنوان شغلی مخاطبان مرتبط است. جواب این سوال تصویری ایده آل از مخاطبان مورد نظر شما Ùˆ اطلاعاتی را Ú©Ù‡ باید به آن ها بدهید، ترسیم Ù…ÛŒ کند. مثلا اگر مخاطبانتان مورد نظرتان مادران خانه دار بین 35 تا 40 سال با 2 یا چند Ùرزند زیر 5 سال هستند، باید بدانید Ú©Ù‡ چنین اÙرادی برنامه شلوغی دارند، برای انجام کارهای خود زیاد رÙت Ùˆ آمد Ù…ÛŒ کنند Ùˆ به طور مستمر باید مراقب Ùرزندان خردسال خود باشند از این رو باید مطلبی را بنویسید Ú©Ù‡ ظاهر زیبا Ùˆ خوانش آسانی داشته باشد Ùˆ چند تصویر را هم در خود داشته باشد تا خستگی چشم را کاهش دهد زیرا درک چنین مطلبی نسبت به درک یک مطلب بلند Ú©Ù‡ به تمرکز زیادی برای خواندن نیاز دارد، راØت تر است.
چرا این مخاطبان مطلب من را می خوانند؟
زمانی Ú©Ù‡ تصویری را از مخاطب خود ترسیم کردید، باید به سوال دوم پاسخ دهید تا بÙهمید Ú©Ù‡ مخاطب تان از مطلب شما Ú†Ù‡ چیزی Ù…ÛŒ خواهد Ùˆ آیا Ù…Øصولتان نیازهای او را برآورده Ù…ÛŒ کند یا خیر. مثلا مدیران ارشد شرکت های متوسط تا بزرگ ممکن است مطلبی را بخوانند تا قبل از گرÙتن یک تصمیم مهم اطلاعات بیشتری را کسب کنند، دانش خود را در زمینه کاریشان بالا ببرند یا اطلاعاتی را Ú©Ù‡ کسب کرده اند به دیگران هم آموزش دهند. سوالات دیگری Ú©Ù‡ باید در نظر بگیرید عبارتند از:
- آیا مخاطبانم برای گذراندن اوقات Ùراغتشان مطالبم را Ù…ÛŒ خوانند یا برای پیشبرد اهدا٠کاریشان؟
- آیا آن ها مطالب من را با دوستان خود در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند؟
- مخاطبانم بیشتر در Ú†Ù‡ مکان هایی مطالب من را Ù…ÛŒ خوانند؟ خانه، قطار یا ص٠Ùروشگاه؟
- آیا آن ها به مطالب بلند علاقمند هستند یا تصاویر اطلاعاتی؟
- آیا مخاطبانم به مطالب کوتاه علاقمند هستند یا مطالب بلند؟
شما Ù…ÛŒ توانید با به کار گیری ترکیبی از منابع داخلی مانند بررسی ها Ùˆ رسیدهای Ùروش Ùˆ استÙاده از ابزارهایی مانند Google Analytics Ùˆ Facebook Audience Insights Ú©Ù‡ به درک مخاطبان را برای شما تسهیل Ù…ÛŒ کنند، به سوالات Ùوق پاسخ دهید Ùˆ اطلاعات جمعیت شناسی Ùˆ روانشناسی سودمندی را هم کسب کنید.
- مرØله دوم: تØلیل Ú©ÛŒÙیت Ù…Øتوا
Øال Ú©Ù‡ مخاطبان خود را شناخته اید، باید کار اصلی خود را Ú©Ù‡ ارزیابی Ù…Øتوایتان است، انجام دهید؛ در این مرØله باید هر آنچه را Ú©Ù‡ دارید بررسی کنید تا عواملی را Ú©Ù‡ باید Ù†Ú¯Ù‡ دارید، تغییر دهید یا کنار گذارید، شناسایی کنید. این Ùرآیند Ù…ÛŒ تواند بسیار پیچیده باشد زیرا عملکرد عوامل زیادی نظیر Ù„ØÙ† سخن، طراØÛŒ مطلب، پیوستگی Ù…Øتوا Ùˆ ... قابل دسته بندی در دو بخش Ú©Ù„ÛŒ خوب Ùˆ بد نیستند. یکی از موثرترین راهکارها برای ارزیابی Ùˆ سنجش درجه بهینه سازی مورد نیاز این ویژگی ها استÙاده از کارت امتیازدهی است. این ابزار ساده به شما در بررسی عملکرد مطلبتان Ú©Ù…Ú© Ù…ÛŒ کند.
نکته: کارت امتیازدهی زیر یک نمونه تغییر یاÙته متناسب با اهداÙÛŒ از پیش تعیین شده است از این رو ممکن است Ú©Ù‡ با کارت امتیازدهی شما تÙاوت داشته باشد زیرا هر کارت علی رغم داشتن Ø·Ø±Ø Ùˆ ویژگی هایی Ú©Ù„ÛŒ برای Ù…Øتوایی خاص طراØÛŒ Ù…ÛŒ شود.
همان طور Ú©Ù‡ مشاهده Ù…ÛŒ کنید، کارت امتیازدهی Ùوق از دو قسمت نوشتار Ùˆ طراØÛŒ تشکیل شده است. عناصری Ú©Ù‡ در این دو قسمت لیست شده اند، عواملی هستند Ú©Ù‡ برای نوشتن یک Ù…Øتوای خوب Ùˆ ارزیابی آن به طور Ú©Ù„ÛŒ باید مورد استÙاده قرار گیرند. هر ویژگی به یک مطلب از جنبه خود 1 تا 5 امتیاز Ù…ÛŒ دهد به این Ù†ØÙˆ Ú©Ù‡ 1 پایین ترین امتیاز Ùˆ 5 بالاترین امتیاز کسب شده توسط یک مطلب برای یک ویژگی است.
برای شروع استÙاده از این ابزار قسمتی از یک صÙØÙ‡ وب سایت خود را در نظر بگیرید. در استÙاده از کارت امتیازدهی نیازی به رعایت ترتیب عوامل نیست به همین دلیل شما Ù…ÛŒ توانید بر Øسب سلیقه خود نقد مطلبتان را با بررسی گرامر Ùˆ املاء یا پیوستگی آن شروع کنید. بعد از انتخاب یک ویژگی Ùˆ خواندن مطلب مورد نظرتان باید به مطلبتان در یک صÙØÙ‡ جداگانه امتیاز دهید. برای مثال اگر مطلبتان غلط املائی ندارد Ùˆ مشکلات گرامری بسیار Ú©Ù…ÛŒ دارد، Ù…ÛŒ توانید از این نظر به مطلبتان 4 امتیاز بدهید.
در نهایت روند Ùوق را برای همه ویژگی های قید شده در کارت امتیاز دهی تان ادامه دهید. باید دیدگاهی بی طرÙانه داشته باشید تا بتوانید به نتایج درستی از ارزیابی مطلبتان برسید.
زمانی Ú©Ù‡ ارزیابی تمام شد، به امتیازات کسب شده نگاه کنید تا ببینید Ú©Ù‡ Ù…Øتوایتان Ú†Ù‡ وضعیتی دارد. به طور ایده آل امتیاز هر ویژگی باید Øداقل 4 یا بیشتر باشد Ùˆ امتیاز 5 باید به ندرت به ویژگی های قید شده در کارت داده شود. امتیاز 5 به بهترین مطالب داده Ù…ÛŒ شود؛ مطالبی Ú©Ù‡ برای نوشتن آن ها زمانی بیشتر از زمان متداول را سرمایه گذاری کرده اید. در بیشتر موارد امتیاز 4 بالاترین Ùˆ معقول ترین امتیازی است Ú©Ù‡ باید کسب شود.
امتیاز 3 یا کمتر نشان دهنده این است که باید مطلبتان را بهینه سازی کنید و تغییرات مهمی را در آن اعمال سازید.
اگر چند مطلب را به طور همزمان بررسی Ù…ÛŒ کنید، Ù…ÛŒ توانید از یک سیستم نمره دهی هم برای اولویت بندی بار Ùرآیند ارزیابی استÙاده کنید. تنها باید مثلا امتیاز میانگین طراØÛŒ یا سبک نوشتن را جمع Ùˆ آن را با ترتیب نزولی یا صعودی بنویسید. در این روند صÙØات دارای امتیاز میانگین پایین تر، کارایی کمتری دارند Ùˆ باید برای بهینه سازی نسبت به صÙØات دارای امتیاز میانگین بالاتر در اولویت قرار گیرند.
از هر کارت امتیازدهی Ú©Ù‡ استÙاده کنید، شاخص های مورد سنجش، دامنه امتیازدهی کارت Ùˆ معیارهای مبنای سنجش باید متناسب با نیازهای خاص شما تنظیم شده باشد Ùˆ ابزاری را ایجاد کنند Ú©Ù‡ به شما در ارزیابی درست مطلبتان برای چند بار Ú©Ù…Ú© کند.
عبارت های کلیدی را Ùراموش نکنید
زمانی Ú©Ù‡ بیشتر قسمت های مطلب تان را به واسطه کارت امتیازدهی خود ارزیابی کردید، باید لغات کلیدی را هم به عنوان عنصر آخری Ú©Ù‡ باید قبل از شروع Ùرآیند ویرایش خود بسنجید، ارزیابی کنید.
وقتی Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ خواهید مطلبی را بنویسید قبل از شروع نوشتن آن باید در مورد عبارت های کلیدی آن تØقیق کنید ولی زمانی Ú©Ù‡ صØبت از نقد Ùˆ بررسی یک مطلب به میان Ù…ÛŒ آید بهتر است Ú©Ù‡ ارزیابی عبارت های کلیدی Ùˆ یا بررسی موقعیت کلمات کلیدی را در آخرین مرØله بررسی خود انجام دهید زیرا زمانی Ú©Ù‡ یک صÙØÙ‡ را Ù…ÛŒ خوانید، قبل از این Ú©Ù‡ بÙهمید آیا عبارت های کلیدی آن به درستی مورد استÙاده قرار گرÙته اند یا خیر ابتدا با مشکلات گرامری Ùˆ نگارشی آن رو به رو Ù…ÛŒ شوید.
در بررسی یک Ù…Øتوا، بسته به نتایج ارزیابی مجدد مخاطبان Ùˆ کارایی مطلب مورد نظرتان، در مورد عبارت های کلیدی Ú©Ù‡ در متنی به کار برده اید به یکی از دو نتیجه زیر Ù…ÛŒ رسید:
- عبارت های کلیدی تØت تاثیر نتایج تØلیل های قبلی قرار نگرÙته اند Ùˆ نیازی به تغییر ندارند.
- عبارت های کلیدی با اهدا٠صÙØÙ‡ یا نیازهای مخاطبان هم راستا نیستند Ùˆ باید تغییر کنند.
اگر به نتیجه اول رسیدید، عبارت های کلیدی مورد نظرتان هنوز برای انتقال پیام مطلبتان بهترین گزینه های موجود هستند از این رو نیازی نیست Ú©Ù‡ تØقیق مجددی را انجام دهید Ùˆ تنها باید ببینید Ú©Ù‡ آیا عبارت های کلیدی منتخب تان هنوز به طور موثر در سر تا سر مطلبتان به کار رÙته اند یا خیر. برای انجام این کار باید عواملی مانند تگ تایتل، توضیØات alt تصاویر، URL Ùˆ مطلبتان را بررسی کنید.
اگر به نتیجه دوم رسیدید Ùˆ عبارت های کلیدی منتخبتان دیگر با اهدا٠مطلبتان هم راستا نبودند، قبل از شروع مرØله ویرایش باید دوباره در مورد عبارت های کلیدی خود تØقیق کنید تا عبارت هایی را Ú©Ù‡ بر مبنای آن ها رتبه بندی Ù…ÛŒ شوید، پیدا کنید.